ENGLISH VERSION

Mikołaj Trzaska i międzynarodowy projekt

HA-TICHONA (hebr. ucho środkowe)


Mikołaj Trzaska-saksofon, klarnet basowy/bass clarinet (Polska), Steve Swell- puzon/trombone (Nowy Jork), Olie Brice- kontrabas/double bass (Izrael),  Mark Sanders- perkusja/drums (Wielka Brytania)

Mikołaj Trzaska – urodzony w Gdańsku, saksofonista, klarnecista basowy i kompozytor, wyrósł na gruncie yassu – artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim oraz grupą kilku innych wolnych od wszelkiego doktrynerstwa muzyków, zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej.
Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu – legendarnej Miłości oraz równie kreatywnego Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej.
Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z sekcją braci Olesiów. Akompaniował także poetom – Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzy projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem.
Dziś jest liderem, międzynarodowego tria Volumen, członkiem m.in: Resonance – Kena Vandermarka, Magic – Joe McPhee czy tria Shofar z Raphaelem Rogińskim i Maciem Morettim – wykonujacego muzykę żydowską.
Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego współczesnego jazzu free.
Podróżuje po świecie, współpracując z tuzami światowej improwizacji, m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem, Clementine Gasser, Petem Ole Jorgensenem, Michaelem Zerangiem, Franzem Houtzingerem, Jayem Rosenem, Domikiem Duvalem, Markiem Sandersem. Nagrał około trzydziestu płyt.

W najnowszym projekcie muzycznym Ha-Tichona podjął wyzwanie naturalnego połączenia brzmień  muzyki chasydzkiej z ideą jazzu free improvize. Celem jest próba ożywienia tradycyjnego żydowskiego muzykowania, które było drogą do osiągnięcia doświadczenia religijnego przeżywanego na równi przez muzyków i słuchaczy. Ta improwizacja jazzowa zainspirowana chasydzkimi melodiami zmierza do wywołania stanów mistycznych, a tym samym przywraca muzyce jej pierwotną rolę – łączenie społeczności w przeżyciu religijnym.

Steve Swell – Nowojorski artysta znany ze współpracy z wieloma artystami miejscowej sceny alternatywnej i mainstreamu. Zdobył nagrodę Puzonisty Roku 2008 nadaną przez Jazz Journalists Association oraz został wybrany Puzonistą Roku 2008 i 2009 przez argentyński magazyn „El Intruso”. Ma na swoim koncie 25 płyt i współudział w nagraniu 90 albumów innych artystów. Koncertuje i prowadzi warsztaty  na całym świecie.

Mark Sanders  – Przedstawiciel londyńskiej sceny jazzowej, od lat 90. Współpracujący w sekcji rytmicznej z Paulem Rogersem. Zaczął koncertować i nagrywać m.in. z zespołami Evana Parkera i Eltona Deana, Georgiem Grawe, Hellene Labarierre, a także w ramach projektów wytwórni NATO z muzykami indiańskimi, hiszpańskimi i marokańskimi. Nagrywa z zespołami dub-rockowego basisty Jah Wrobble’a, Ronnie’m Drew z „The Dubliners” i latynoskimi muzykami z „Molam Lao”. Długoletnie zainteresowanie muzyką elektroakustyczną zaowocowało współpracą z Patem Thomasem, Johnem Wallem, Springheel Jackiem. Jest autorem ponad 100 płyt i gościnnie udziela się jako instruktor wolnej improwizacji w Królewskiej Akademii Muzycznej.

Olie Brice  – Jazzowy improwizator, którego odwiecznym marzeniem było grać na kontrabasie. Znany ze współpracy z takimi muzykami jak Evan Parker, Paul Dunmall, Mark Sanders czy Steve Noble. Gra muzykę klezmerską oraz bałkańską. Obecnie muzykuje z takimi zespołami jak „Oi Va Voi”, „Shekoyakh”, „The Magic Trombolinos”.



Raphael Rogiński  i międzynarodowy projekt

NEFESH  (hebr. Dusza)

Raphael Rogiński and international project

NEFESH (heb. soul)


Raphael Rogiński – gitary, ud, mandolina, cumbus (Polska), Cigdem Aslan – śpiew (Wielka Brytania) , Tahir Palali – kopuz, baglama (Wielka Brytania), Peter Ole Jorgensen – perkusja (Dania)

Zespół „Nefesh”  (hebr. dusza) to projekt poświęcony tradycji muzycznej Żydów sefardyjskich, głównie z regionu północnej Grecji i Turcji. Udział w nim biorą muzycy nie tylko z różnych kultur etnicznych ale i muzycznych, co owocuje połączeniem sefardyjskiej muzyki źródłowej i współczesnego free jazzu czy trip-hopu. Tradycyjne instrumenty towarzyszą elektronicznym, co ułatwia podejście do tradycji jako części kultury współczesnej. Natomiast oryginalne pieśni tworzone do tekstów kabalistycznych odzwierciedlają wyjątkowość Imperium Otomańskiego jako regionu o wyjątkowej tolerancji dla innych kultur.

Raphael Rogiński – Od trzynastego roku życia gra na gitarze elektronicznej. Wykształcony jazzowo i klasycznie, edukację uzupełniał o muzykologię i etnomuzykologię. W swojej twórczości łączy improwizację jazzową i bluesową z muzyką etniczną i ludową. Jest liderem dwóch projektów rozwijających jego zainteresowania związane z kulturą żydowską: „Shofar” i „Cukunft”. Równolegle jest zaangażowany w przedsięwzięcia związane ze światową sceną nowego jazzu, a jego kompozycje są wykorzystywane w filmie i teatrze. Współpracował z takimi muzykami jak  Macio Moretti, Yale Storm, John Tilbury, Jarek Bester, Mikołaj Trzaska i Maria Peszek.

Tahir Palali – Muzyk-samouk, który rozpoczął swe życie muzyczne jako siedmiolatek od gry na baglamie. Jego zainteresowania obejmują pieśni anatolijskich Alewitów i Bektaszów. Rozpoczął grę w „Cemie” akompaniując słynnym Dede i Dertli Divani. Opanował również technikę gry na kopuzie. Od szesnastego roku życia mieszka w Londynie, dzięki czemu włącza do swej twórczości muzykę zachodnią. Współpracował z Owenem Lloydem Williamsem i Ozanem Toprtakiem. Obecnie pracuje jako aranżer i nagrywa w studiach Hijaz w Londynie.

Peter Ole Jorgensen  – Centralna postać duńskiej sceny muzycznej, kreatywny perkusista i właściciel wytwórni płytowej Ninth Word Music. Skomponował muzykę do ponad 30 baletów, filmów i przedstawień, a sam wydał ponad 40 płyt. Współpracował z takimi artystami jak Fred Frith, David Moss, Phil Minton, Frank Lowe. Obecnie komponuje dla Davida (Pere Ubu) Thomasa. Jest laureatem wielu nagród za swoją twórczość kompozytorską.

Cigdem Aslan – Cigdem Aslan urodziła się w Stambule, śpiewa po turecku, kurdyjski, grecku, ladino i w kilku innych językach. Zawsze kochała śpiew i stanowił on integralną część jej życia rodzinnego. Będąc studentką literatury angielskiej na Uniwersytecie w Stambule, zaczęła studiować i wykonywać rebetiko, muzykę sefardyjską, kurdyjską oraz innych tureckich mniejszości etnicznych w uniwersyteckim zespole Istanbul University Music Club Band. W 2003 przeniosła się do Londynu gdzie aktualnie studiuje muzykę na Goldsmith University. Cigdem rozszerza swój repertuar i umiejętności uczestnicząc w różnych warsztatach muzycznych, takich jak warsztat śpiewu bułgarskiego czy klasycznej muzyki tureckiej. Jej unikalna skala głosu – a mało jest osób, które brzmią autentycznie w tak wielu różnych językach i stylach regionalnych – uczyniła z niej poszukiwaną wykonawczynię wśród wielu różnych londyńskich zespołów. W 2008 rozpoczęła współpracę z She’Koyokh, z którym koncertowała na wielu scenach Wielkiej Brytanii i Europy.
Ostatnio nagrała na żywo sesję ‘Pieśni Smyrny’ dla programu World on 3 radia BBC 3 prowadzonego przez Lopa Kothari, a także wystąpiła publicznie towarzysząc Yasmin Levy w Cadgon Hall w Londynie.
“Na scenie Aslan prezentuje się jako świeżą, naturalna i odprężona artystka o pięknym głosie. Łatwość, z jaką przechodzi z greckiego na turecki i kilka innych języków jest jej mocnym atutem.” Simon Broughton, Songlines.

Paweł Szamburski – Pracę nad moim solowym projektem “Repeat One” rozpocząłem w grudniu 2006. Wykorzystałem czysty dźwięk klarnetu wzmocniony systemem mikrofonu GT i kilkoma elektronicznymi zabawkami – loop station, super shifter (octaver) i cyfrowy pogłos. Próbuję tu wyrazić moją ‘wewnętrzną muzykę’ i ‘wewnętrzne dziecko’ wraz z jego wrażliwością, ciekawością i naiwnością, więc jest to przeważnie muzyka improwizowana – śpiewam tutaj, robię beatbox, gram na klarnetach zarówno basowym jak i Bf a czasami nawet tańczę! Na stronie internetowej możecie usłyszeć pętle i sola zarejestrowane u samych początków moich solowych poszukiwań a ostatnio dodałem ścieżki z albumu Sza/Za albumu, w którym użyłem tej samej techniki pętli klarnetów, beatboxu i głosu… Inne zespoły z którymi pracuję to: Horny Trees, Sza/Za, Cukunft, Ircha, Meritum, Tupika.

Paweł Szpura – Wspaniały perkusista i improwizator, współpracował z Tomaszem Dudą, Mikołajem Trzaską, Adamem Gzyrą, Rafaelem Rogińskim, Wacławem Zimpelem…Jest także członkiem zespołu Cukunft.

Paul Brody – Światowej sławy trębacz i kompozytor wychowany w Kalifornii w rodzinie kultywującej bogate i różnorodne tradycje muzyczne: od Schumanna i Strawińskiego po „The Beatles” i „The Ventures”. Studiował klasyczną trąbkę, kompozycję  i twórczość literacką na uniwersytecie w Bostonie. Brał udział w europejskim tournée  broadwayowskiego show Duka Ellingtona „Sophisticated Ladies”. Koncertował z takimi gwiazdami jak Barry White, David Moss, Steve Bernstein, Anthony Coleman, Carlom Bica. Od lat 90. mieszka i tworzy w Berlinie. Przy wsparciu Berlin Arts Council i wytwórni Tzadik nagrał wraz z zespołem „Paul Brody’s Sadawi” eksperymentalną muzykę klezmerską, która zdobyła popularność na licznych festiwalach, m. in. Krakowskim Festiwalu Kultury Żydowskiej, co zaowocowało współpracą z takimi gwiazdami sceny klezmerskiej jak Frank London, David Krakauer, Theodore Bikel, Michael Alpert, Josh „Socalled” Dolgin. Występuje gościnnie jako solowy trębacz na najbardziej prestiżowych scenach Europy, angażuje się w projekty filmowe i teatralne. Zainspirowany muzykowaniem z własnymi dziećmi komponuje i wydaje cieszące się uznaniem i popularnością płyty z piosenkami dla dzieci.

Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego

Orkiestrę  Klezmerską Teatru Sejneńskiego tworzą młodzi ludzie związani z Fundacją i Ośrodkiem „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach, które to instytucje w swojej pracy edukacyjnej i artystycznej odwołują się do wielokulturowego dziedzictwa Europy Środkowowschodniej. Orkiestra powstała kilka lat temu w trakcie pracy nad teatralną inscenizacją „Dybuka” Szymona An-skiego. Od tego czasu trwa fascynująca przygoda młodych ludzi z pogranicznych Sejn z muzyką klezmerską. Dzisiaj to już kolejne pokolenie sejneńskich muzykantów. Wielu młodych w Sejnach miało już okazję wtajemniczać się w sekrety muzyki klezmerskiej. Ciągle dochodzą nowi, młodsi, zajmując miejsce odchodzących w dorosłe życie kolegów. Zmienia się też instrumentarium zespołu. Krakowski Festiwal Kultury Żydowskiej, na którym Sejneńczycy kilkakrotnie byli obecni przyniósł bliskie muzyczne więzi z wybitnymi klezmerami zza oceanu: Davidem Krakauerem, Michaelem Alpertem, Deborą Strauss, Jeffem Warschauerem, Stuartem Brotmanem, Frankiem Londonem, Paulem Brody’m. Z tych przyjaźni zrodziło się muzyczne spotkanie: „Tratwa Muzykantów – pomiędzy Nowym Jorkiem a Sejnami”. W żywej muzycznej przestrzeni spotkali się mistrzowie muzyki klezmerskiej z Ameryki, potomkowie żydowskich emigrantów z Europy z młodymi muzykantami z Polski, Ukrainy, Białorusi, Rumunii, poszukującymi inspiracji w zamilkłej w Europie muzyce żydowskiej.

Muzyka klezmerska brzmi w Sejnach w Białej Synagodze niemalże na co dzień. Letnie koncerty gromadzą szeroką publiczność i wrosły już w krajobraz sejneńskich wydarzeń kulturalnych. Orkiestra klezmerska dla młodych z Sejn jest doświadczeniem, które czasem prowadzi dalej i wpływa na wybory oraz staje się ścieżką życia.

Dzisiaj sejneńscy muzykanci zasilają warszawską scenę muzyczną, grają w najciekawszych formacjach, tworzą własne inicjatywy muzyczne. Spotkania z Mikołajem Trzaską i Rafaelem Rogińskim wybitnymi muzykami młodego pokolenia poszukującymi inspiracji w muzyce żydowskiej, którzy w ciągu ostatnich dwóch lat odwiedzali  „Sejneńską Spółdzielnię Jazzową” zaowocowały nową edycję „Tratwy Muzykantów”.

Obecnie zespół występuje w składzie: Sylwia Olszewska – trąbka, Marta Gołkowska – trąbka, Dominika Korzeniecka – perkusja, Bartek Bizio – sakshorn altowy, Rafał Dziemitko – puzon suwakowy, Karol Dziemitko – trąbka, Patryk Masłowski – puzon wentylowy, Piotr Janiec – tuba, Kacper Szroeder – pierwsza trąbka, Maciej Soroko – puzon suwakowy, Marcin Dąbrowski – trąbka, Stanisław Czyżewski – kontrabas, Michał Moniuszko – kontrabas, Tomasz Stawiecki (klarnet), Małgorzata Sporek-Czyżewska – śpiew, Wojciech Szroeder – akordeon, prowadzący zespół.


Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 4 other followers



Projekt finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego


Patronat honorowy




Patronat medialny